Svar: Baby vil pludselig ikke spise eller amme

9. maj 2021

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Christina

Tak for dit brev :)

Det er altid frustrerende, når vores børn pludselig ikke rigtig vil hverken spise eller drikke. Vi ved jo, hvor vigtigt det er, for at de trives, og det er ekstra svært, når de er så små, at de ikke kan forklares, hvorfor det er vigtigt...

Jeg er dog ikke så bekymret - fordi du skriver, at han om natten spiser 3-5 gange. Det sikrer ham en ret pæn stor mængde væske/væske, og i 7 måneders alderen anbefaler jeg ofte 4 amninger, så det han ammer om natten dækker faktisk hans mælkebehov. Men - det vil naturligt være rigtig godt, hvis han kunne indtage to af mælkemåltiderne i løbet af dagen i stedet ;)

Der kan være flere grunde til, at han pludselig ikke vil spise eller drikke. Min første tanke er - har han problemer med forstoppelse? Hvis han har tendens til hård mave eller det er et par dage siden, at han har haft afføring, så kan det faktisk godt gøre, at han afviser både bryst og skemad.

Det kan også være tandfrembrud? Hvis gummerne klør og gør ondt, så kan han også afvise bryst og skemad, fordi det simpelthen gør ondt i munden på ham og derfor ikke er rart at spise.

Det kan være en større lyst til at spise selv, så han har brug for mere mad i hånden og så kan du ved siden af supplere med lidt på en ske, når du kan få lov til det. Det lyder so som, at han faktisk gerne vil sidde med lidt mad i hånden selv, og det skal du endelig udnytte. Jo mere jo bedre. Han får naturligt lidt indenbords, hvis du giver ham f.eks. kogt broccoli, blomkål, en kartoffelbåd fra ovnen og lignende at gumle på selv. Hvis han godt kan lide det lidt søde, så kan det være en god idé at bage forskellige rodfrugter i ovnen. Når grøntsager bliver bagt, så trækker det den søde smag frem og du kan prøve med f.eks. sweet potatoes, pastinak, græske, squash osv.

Da han er glad for frugtmos, så giv ham endelig dette - og varier, så han får så meget forskelligt som muligt, giv ham også gerne bærmos. Og så også gerne frisk blød frugt i hånden, som han selv kan sidde og sutte og gumle på.

Har du fået menstruation, eller er du måske ved at få det? Det kan ændre smagen af din mælk og kan gøre, at han derfor afviser brystet. Det varer ofte få dage, når menstruationen stopper, så smager mælken "normalt" igen, og så vil han atter gerne die.

Er du begyndt at dyrke sport, løbe længere ture eller på anden måde begyndt på en form for træning? Det kan også ændre smagen af din mælk og gøre, at han derfor afviser brystet. Når han gerne vil spise om natten, så er det fordi han her jo sover og derfor spiser mere eller mindre i søvne - og derfor også acceptere brystet og mælken bedre...

Pas på ikke at presse ham unødigt, men giv ham lov til at springe nogle amninger over. Som sagt vil han sandsynligvis få sit mælkebehov dækket, hvis han dier 4 gange i døgnet. Sørg for at han får vand af kop og brug også gerne vand som tørstslukker ind imellem. Brug også mme i hans grød og mos, så han får ekstra mælk den vej igennem.

Mit forslag til en dagsplan for et barn på ca 7 måneder ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre

Morgen ...

Annonce

... 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur og skal ikke ammes først

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter og lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Puttes evt. til en powernap, eller den springes over - det afhænger af, hvor lange de to øvrige lure er og hvornår han står op af sin sidste lur

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende. Udgangspunktet mere og mere jeres mad, vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre

Som du kan se, så indgår der mange små måltider hele dagen igennem, og det kan godt virke overvældende, når du lige nu oplever, at jeres dreng faktisk ikke virker særlig interesseret i at spise hverken det ene eller det andet.. Det er heller ikke fordi han skal have særligt store portoner og måltiderne behøver ikke tage lang tid hver gang, men jeg tænker at dagsplanen måske kan give lidt idé om, hvordan dagen kan skrues sammen og fordelingen mellem skemad og bryst kan være :)

Hvis han lige nu helst vil spise sovende, så er det okay. Du må gerne lægge dig med ham i dobbeltsengen, når han skal ammes før middagsluren eller før han puttes til natten - hvis det kan få ham til at tage imod brystet. Så han får sin mælk på disse tidspunkter og stadig vænnes til at skulle sove et længere søvnstræk efter putning.

Og så skal du naturligvis holde øje med hans bleer. Det er vigtigt, at han stadig tisser og at urinen ikke er gul og koncentreret. Hvis han tisser, så får han væske nok - og så skal hans mave naturligt holdes igang, så han ikke har forstoppelsesproblemer. Når det så er sagt, så skal der naturligvis også noget ind, for at der kan komme noget ud :)

Du spørger, om du bare skal blive ved med at tilbyde, vente til han bliver sulten nok, eller om I skal snyde det i ham lige nu... Jeg tænker, at du skal forsøge at følge ovenstående dagsplan, men acceptere, hvis han afviser. Netop ved at tilbyde ham hyppigt, så går der ikke så længe, før han naturligt får lidt at spise og drikke igen og så gør det ikke så meget, hvis det ene måltid ender med at blive sprunget over...

Du skal forsøge ikke at presse ham til brystet, men acceptere, at 4 amninger er passende nu, men dog forsøge at få amningerne til at ligge tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften, så hans væskebehov dækkes over døgnets 24 timer og der stadig også er plads til mad i maven. Og ja, du må naturligt gerne nøde ham lidt, hvis du fornemmer, at han så pludselig spiser. Men det er en balance, for han skal som sagt ikke føle sig unødigt presset. Og så må han gerne amme i søvne - også ved middagsluren, hvis det er nødvendigt lige nu :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor